Gdzie i jak Polacy spędzą wakacje

Przyszłe wakacje Polacy chcą spędzić w znacznie bardziej komfortowych warunkach niż poprzednie – wynika ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl, największego polskiego multiagenta turystycznego. A ofert wcale nie szukają przede wszystkim u największych touroperatorów, uważanych za najbardziej stabilnych.

Fala bankructw biur podróży, jaka przetoczyła się w minionym sezonie letnim przez Polskę ma niewielki wpływ na rezerwacje first minute. Od października do końca grudnia turyści, rezerwujący oferty na majowy weekend oraz wakacje (do końca sierpnia) kupili tylko ok. 2 proc. mniej wycieczek niż w takim samym okresie w 2011 roku.
– Mimo obserwowanego w sezonie trendu kupowania wycieczek u liderów rynku, w szczególności w okresie sprzedaży first minute, widzimy wyraźnie powrót do podejmowania decyzji zakupowych głównie w oparciu o argumenty ekonomiczno-jakościowe – zauważa Jerzy Krawczyk, prezes wrocławskiego multiagenta Travelplanet.pl. – Po fali bankructw w środku sezonu, jednym z ważniejszych czynników decyzyjnych było szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Teraz ponownie klienci głównie podejmują decyzje w oparciu o parytet jakości do ceny produktu turystycznego jaki otrzymują.

Hiszpania w wyraźnej niełasce

Z rezerwacji first minute, dokonanych od października do końca grudnia wynika, że długi majowy weekend oraz wakacje (czerwiec – koniec sierpnia) polscy turyści spędzą przede wszystkim w Egipcie. Tę destynację rezerwował co czwarty klient Travelplanet.pl. Podobnie było w analogicznym okresie w roku 2011. Znacznie chętniej niż w poprzednie wakacje Polacy wybierają Grecję (21,5 proc., wzrost o 2 proc.) oraz Turcję (20,2 proc. wzrost o 2,2 proc.). Najwyraźniej zaś turystom znudziła się Hiszpania (7,2 proc rezerwacji, spadek o 4,3 proc.). W rankingu pięciu najczęściej rezerwowanych kierunków wyprzedziła ją teraz Tunezja, choć zainteresowany jest nią taki sam odsetek klientów Travelplanet.pl (8,7 proc.).

– Poza pierwszą piątką w rezerwacjach first minute znajduje się Bułgaria – zauważa Radoslaw Damasiewicz, analityk Travelplanet.pl. – Ten kierunek w podsumowaniu sezonu letniego wypada jednak znacznie lepiej, nieznacznie tylko ustępując pierwszej piątce. Być może wpływ na taką sytuację mają znacznie mniej atrakcyjne rabaty first minute w porównaniu do innych kierunków (?) bo z naszych statystyk wynika, że Bułgaria jest na wyraźnej krzywej wznoszącej pod względem popularności wśród polskich turystów.

Noclegi pod 5 gwiazdkami

O ile preferencje dotyczące wakacyjnych destynacji od lat ulegają jedynie kosmetycznym korektom, to statystyki rezerwacyjne pokazują wyraźny trend do spędzania wakacji w bardziej luksusowych warunkach. Ich synonimem są pieciogwiazdkowe hotele, które na nadchodzące wakacje zarezerwowało blisko 32 proc. klientów wykupujących ofertę first minute. To wzrost aż o 7,9 proc. w porównaniu z poprzednim okresem rezerwacyjnym. Popyt na najbardziej luksusowe hotele przenosi się z zainteresowania ofertą obiektów czterogwiazdkowych (zarezerwowało je 42,9 proc. klientów (spadek o 4 proc.) i trzygwiazdkowych, w których wakacje i długi weekend chce spędzić 22,4 proc. klientów (spadek o 1,9 proc.)
– Trend do spędzania wakacji w coraz bardziej komfortowych warunkach jest widoczny od wielu lat w statystykach podsumowujących sezony letni – podkreśla Jerzy Krawczyk, prezes Travelplanet.pl
Ok. 3/4 turystów chce wypoczywać w wersji All Inclusive (obecnie 72,6 proc., w poprzednim okresie rezerwacji first minute – 74,5 proc.). Wyraźnie natomiast spada zainteresowanie ofertą ze śniadaniami (z 4,4 proc. do 3 proc.).

Duzi tracą więcej

Co ciekawe, wbrew oczekiwaniom ekspertów, fala bankructw biur podróży, jaka miała miejsce w minionym sezonie nie przekierowała strumienia klientów do największych, najbardziej znanych biur podróży.
– Obserwujemy dobre wyniki sprzedażowe w okresie first minute marek niekoniecznie będących wybitnymi liderami, ale również marek aspirujących do ścisłej czołówki rynku – stwierdza Mateusz Jarzębowicz, dyrektor ds. produktu w Travelplanet.pl.
Udział pięciu największych toruoperatorów, u których za pośrednictwem Travelplanet.pl kupowano wakacyjne oferty spadł niemal o połowę, z 59,3 proc. do 32,6 proc. Lider ubiegłorocznej oferty first minute, sprzedawanej od października do końca grudnia (Ecco Holiday) miał aż 17-proc. udział sprzedaży tej oferty za pośrednictwem Travelplanet.pl. Obecnie udział lidera (Sun&Fun) w ogólnej sprzedaży first minute skurczył się do nieco ponad 9 proc. Podobną tendencję można zaobserwować w wypadku Itaki, największego polskiego biura podróży. Za pośrednictwem Travelplanet.pl ofertę tego touroperatora kupiło obecnie 6,5 proc. turystów (w październiku – grudniu 2011 było to 13,1 proc.)
– Udziały poszczególnych biur w wyniku sprzedażowym Travelplanet są do siebie mocno zbliżone, nie widać tak wyraźnego lidera jak w roku poprzedzającym – ocenia Mateusz Jarzębowicz. – To zasługa poniekąd trudnego sezonu zarówno dla klientów jak i dla branży.
Zdaniem Radosława Damasiewicza jest jeszcze jedno wytłumaczenie tego zjawiska. – Nie spotkamy obecnie, tak jak w zeszłym sezonie first minute, ambitnych promocji wybitnie różnych od oferty rynkowej – zauważa analityk Travelplanet.pl . -Każda firma mocno dba o jakość swojego produktu, jego pozycję na rynku i adekwatną politykę zarządzania ceną gwarantującą rozsądne marże. Z tego względu promocje cenowe w okresie first minute są u poszczególnych firm zbliżone a rywalizacja o klienta odbywa się przede wszystkim poprzez jakość produktu oraz siłę marki.

FIST MINUTE
rezerwacje w okresie październik – grudzień 2011 i 2012 – spadek o 2,2 proc.

DESTYNACJE TOP 5 na 2013 (w nawiasach rezerwcje first minute na 2012 i miejsce w poprzednim okresie)

1 Egipt 25% (25,2%)
2 Grecja 21,5% (19,5%)
3 Turcja 20,2% (18%)
4 Tunezja 8,7% (8,7% – 5)
5 Hiszpania 7,2% (11,5% – 4)

HOTELE
2* – 1,9% rezerwacji (3,5% rezerwacji first minute na sezon 2012)
3* – 22,4% (24,3%)
4* – 42,9% (46,9%)
5* – 31,7% (23,8%)
poza kategoryzacją – 1,1% (1,5%)

WYŻYWIENIE
AI – 72,6% (74,5%)
HB i VB – 13,9% (14,1%)
OV – 1,9% (2,3%)
pozostałe (objazdówki itp.) – 11,6 % (9,1%)

TOP 5 TOUROPERATORÓW
udział pierwszej piątki w ogólnej sprzedaży:
first minute 2012 – 59,3 proc.
first minute 2013 – 32,6 proc.

rezerwacje na sezon 2012
1 Ecco Holiday – 17,1%
2 Itaka – 13,1%
3 Sky Club – 10,9%
4 Alfa Star – 10%
5 Rainbow Tours – 8,2%

rezerwacje na sezon 2013
1 Sun&Fun – 9,2 proc.
2 Itaka – 6,5%
3 Rainbow Tours – 6%
4 Wezyr holidays – 5,7%
5 Grecos Holiday – 5,2%

Travelplanet. pl — Największy polski multiagent w turystyce sprzedający przez Internet, Call Center oraz Punkty Obsługi Klienta ofertę starannie sprawdzonych największych polskich organizatorów wyjazdów. Jednocześnie ma w swojej ofercie bilety lotnicze, hotele, ubezpieczenia podróżne oraz umożliwia wynajem samochodów w dowolnym miejscu na świecie. Pierwsza firma e-commerce na warszawskiej GPW, która obsłużyła ponad pół miliona klientów, jest laureatem platynowego trofeum „NAGRODA FAIR PLAY”.
W 2012 roku po raz trzeci Travelplanet.pl zajął pierwsze miejsce w rakingu sklepów internetowych (turystyka) Money.pl, Gazety Wyborczej oraz serwisu Wyborcza.biz. W latach 2008-2011 w Rankingu Sklepów Internetowych Wprost i Money. pl strona internetowa www.travelplanet.pl została uznana za najlepszą w kategorii turystyka. W 2010 roku kapituła konkursu Najwyższa Jakość Quality International przyznała spółce tytuł Laureata oraz Złote Godło w kategorii QSERVICES — usługi najwyższej jakości. Portal travelplanet. pl został także laureatem Złotego Godła w konkursie Laur Klienta 2010, w kategorii sklepów internetowych — turystyka.

(źródło: Travelplanet.pl)

Written by

No Comments Yet.

Leave a Reply